Etykiety

dom (27) dziecko (1) elektronika (19) komputer (2) kulinaria (7) militaria (1) obrona (1) opinie (4) pomoc (1) porady (35) sprzęt (21) technika (27) test (5) testy (10) zdrowie (2)

niedziela, 19 stycznia 2020

Nóż termiczny do cięcia plastiku, z regulacją temperatury.

Czasami potrzebuję uciąć, przeciąć lub wyciąć coś w plastikowych elementach, także styropianie, gąbce lub piance. Piłowanie lub przecinanie powoduje ubytek materiału , nierówności, zgniatanie, pękanie. Zrobiłem więc wycinarkę, przecinarkę do tworzyw sztucznych, z możliwością regulacji temperatury, przenośną. Wykorzystałem części z rozbiórki – jedynie triak jest kupiony.
UWAGA – zachowaj ostrożność! 
Praca z wysokim napięciem!
Zalety:
- łatwy montaż i płynna regulacja temperatury oraz napięcia prądu zmiennego
- można zrobić stacjonarnie lub przenośnie, i o dowolnej długości drutu
- można dostosować temperaturę do rodzaju plastiku, aby go nie spalić
- można zastosować dowolny regulator prądu zmiennego na triaku lub sobie zrobić

Potrzebne elementy:
- transformator 230V na 10-24V średniej mocy, takie testowałem
- drut oporowy dowolny, wykorzystałem z rozbiórki starej suszarki do włosów
- 2 kostki elektryczne, porcelanowe, na mocowanie drutu, aby się nie topiły
- triak dowolny na napięcie sieciowe, zastosowałem BT139-600 na 16A
- diak dowolny, zastosowałem DB3
- kondensator 100n/400V lub na wyższe napięcie
- potencjometr 470k oraz rezystor 1,6-2k średniej mocy
- opcjonalnie: dowolny woltomierz prądu zmiennego sieciowego na uzwojenie
pierwotne
- dwa metalowe ramiona do mocowania drutu
- gumka lub sprężyna do napinania rozgrzanego drutu w czasie pracy
- puszka natynkowa jako obudowa urządzenia
 
Wykonanie i opis działania:
- zrobić ramiona dla drutu oporowego i zamocować go w kostkach
- umocować transformator w obudowie, zrobić otwory dla potencjometru i
woltomierza i kabli wejścia-wyjścia
- zlutować całą elektronikę zgodnie ze schematem
. uwaga – jedną końcówkę uzwojenia wtórnego transformatora trzeba podłączyć do
wyjścia triaka A2, bo inaczej nie działa regulacja!
- podłączyć do transformatora i sprawdzić, czy wszystko jest OK.
- podłączyć ramię z drutem oporowym do wyjścia
- potencjometr ustawić na minimum napięcia i powoli zwiększać napięcie, bo
drut się momentalnie rozgrzeje i pęknie
- gumka i rozgrzanie drutu powoduje jego prostowanie się, nawet jak jest pogięty
- delikatnie przecinać elementy uważając, aby za mocno nie napinać drutu

Uwagi:
- ramiona tak skonstruowałem, żeby można było obcinać kawałki plastiku
przymocowane na stałem do różnych urządzeń, których nie można odciąć
wycinarką stacjonarną
- aluminiowe ramiona można dowolnie powiększać na długość i szerokość
- gumka bardzo dobrze prostuje drut przez co jest równy i równo tnie
- zastosowałem transformator od jakiegoś ruskiego urządzenia, który daje napięcie
wtórne 19V. Przy drucie oporowym z suszarki, rozgrzewa się do czerwoności
przy napięciu pierwotnym ok. 50 V. Natężenie wtedy wynosi ok. 1,5A,
a napięcie wtórne ok. 2,5V
- do przecinania zwykle wystarczy tylko lekkie podgrzanie drutu, bo wtedy nie
roztapia i nie pali tworzywa sztucznego, tylko lekko je nadtapia
- po przecięciu sam kawałek nie odpada, trzeba go ułamać klapcęgami lub ręką
- woltomierz zastosowałem cyfrowy kupiony na Aliexpress, trochę rzęzi, ale spełnia
swoją rolę ( wyłącza się poniżej 30V )
- triak i inne elementy elektroniczne nie nagrzewają się, dlatego nie dawałem
radiatora.
- trochę rozgrzewa się tylko transformator, dlatego jak ktoś chce używać
długo, to trzeba dać albo chłodzenie, albo solidny egzemplarz
Poniżej są wersje przenośna i stacjonarna, którą dorobiłem w kwietniu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz