Etykiety

dom (27) dziecko (1) elektronika (19) komputer (2) kulinaria (7) militaria (1) obrona (1) opinie (4) pomoc (1) porady (35) sprzęt (21) technika (27) test (5) testy (10) zdrowie (2)

niedziela, 2 maja 2021

Dmuchawa z silnika odkurzacza i rury kanalizacyjnej PVC


 Prosta, ale silna dmuchawa wykonana z silnika od odkurzacza. Wykorzystałem też oryginalny regulator mocy czyli obrotów.

Potrzebowałem nowej dmuchawy do napełniania balonów, przedmuchiwania radiatorów w komputerach i innych trudno dostępnych miejsc. Poprzednia mi się zepsuła - popękała plastikowa obudowa, prawdopodobnie z powodu dużych ciśnień powietrza.

Cały silnik z regulatorem zabrałem więc z poprzedniej dmuchawy: link

Zrobiłem nową, solidną dmuchawę z wykorzystaniem złączki do rur kanalizacyjnych i dwóch korków. Całkowity koszt to 40 zł, bo tyle kosztowały złączka i korki. Reszta części pochodzi ze starego odkurzacza, który znalazłem przy śmietniku.

Opis i wykonanie ( UWAGA - praca z napięciem 230V! ):

Potrzebne części:

- złączka (rura, mufa) nasuwna PP DN 160 oraz dwa pasujące korki DN 160 (denka).

Mają solidnej grubości plastik ( PVC). Kupiłem je w markecie Leroy Merlin.

Uwaga – średnica rury ma być taka, żeby wszedł swobodnie silnik, jaki

posiadamy, bo są silniki mniejsze i większe.

- silnik od dowolnego odkurzacza z regulatorem mocy.

Można dać sam silnik, ale wtedy trzeba dać jakiś zawór wyjściowy do ograniczania

mocy dmuchania np. z kulowy zawór hydrauliczny 3/4 cala.

- włącznik chwilowy lub kołyskowy, 230V

- nypel 1/2 cala ze śrubą, jako dysza wylotowa. Średnica ma być dostosowana do naszych potrzeb, np. do pompowania balonów.

- kabel dwużyłowy 230V, z wtyczką i kilka kabelków do połączeń wewnętrznych

- wkręty oraz śruby, nakrętki i podkładki do mocowania

- kątownik płaski stalowy do zamocowania silnika do rury. Służy jako blokada silnika przed obracaniem się całego korpusu, bo same śruby i wkładki mogą nie dać rady.

Wykonanie:

- wszystko ma być solidnie przymocowane, bo wytwarza się duże ciśnienie

- zanim dokonamy montażu, trzeba sobie dopasować położenie wszystkich

elementów tak, żeby ze sobą nie kolidowały. Szczególnie trzeba dostawić kilka cm

wolnej rury na oba denka!

- przymocować dowolny kątownik metalowy do korpusu silnika

- w jednym korku ( denku ) wycinamy otwór na silnik tylko taki, żeby silnik wszedł i

jego góra mogła zakryć ten otwór. Lepiej zrobić mniejszy a potem dopasować w

trakcie przymiarki. Można to zrobić piłą wyrzynarką lub (trudniej) nożycami do

blachy.

- zamocować silnik do denka co najmniej 7 śrubami z podkładkami. Otwory na śruby

wiercić tuż przy kołnierzu silnika tak, aby podkładki mogły trzymać silnik.

- na otwór wlotowy silnika przykleić klejem pistoletowym sztywny kawałek drobnej

siatki, wycięty np. z metalowej siatki do szlifowania. Ochroni ona wlot silnika

przed zasysaniem przedmiotów. Wsadzić denko z silnikiem do rury i przymocować kątownik silnika dwoma śrubami do boku rury. Chroni to przed obróceniem się korpusu silnika w chwili uruchomienia

- w odpowiednim miejscu wywiercić dziurę na dyszę wylotową i zamocować nypel

lub inną dyszę

- wywiercić dziurę i zamontować wyłącznik chwilowy lub kołyskowy.

- przykręcić płytkę z elektroniką regulatora mocy i zrobić otwór na

potencjometr. Nie jest łatwo, bo potencjometr jest zwykle płaski a rura okrągła.

Dlatego u mnie suwak potencjometru nie wystaje, ale można go przesuwać

śrubokrętem wkładanym do środka otworu.

Moc silnika tak dobrałem, że po ustawieniu właściwego ciśnienia powietrza

wylotowego, nie muszę nic regulować.

- koniecznie wykonać otwór bezpieczeństwa z boku rury!

Ma on za zadanie wypuszczać nadmiar powietrza. Jak go nie ma, to ciśnienie jest

tak duże, że silnik się dławi i grozi to spaleniem.

Otwór ten powinien mieć możliwość regulacji średnicy np. można zamontować

jakiś zawór kulowy.

Ja to rozwiązałem w ten sposób, że nie robiłem dodatkowego otworu, ale przy

otworze na potencjometr dałem kawałek giętkiego plastiku, wyciętego z pojemnika

na wodę. Zamocowałem go dwoma wkrętami tak, żeby zasłaniał otwór,

a jednocześnie odginał się pod wpływem za dużego ciśnienia powietrza i doginał

się jak ciśnienie wraca do normy. Przy okazji kieruje on strumień powietrza

kompensacyjnego tak, że nie wieje mi na ciało.

- zamontowałem też uchwyt na kabel, ale to nie jest konieczne.

- wykonałem połączenia wewnętrzne wszystkich elementów elektrycznych

- wsadziłem denko dolne do rury

 - obydwa denka zablokować przed ewentualnym wysuwaniem się z rury co najmniej

dwoma wkrętami.

- wszystkie nakrętki zalać glue, aby się nie odkręcały

Uwaga: silnik w dmuchawie nie może pracować zbyt długo, bo się grzeje, a rura jest z PVC i może nie wytrzymać temperatury.

2021-05-02       

dmuchawa - link




 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz